Senast uppdaterad: 03/16/2017
Mina Sidor
Språkhjälp [Hur fungerar det?]

Kundservice lokaltrafiken


Tillgänglighet

Samtliga fordon i lokaltrafiken är av typen lågentré. Lågentré betyder att bussgolvet mellan den främre ingången och utgången i mitten är utan trappsteg och i samma nivå som då du kliver på bussen.

Den bakre ingången på bussarna är dessutom utrustad med en utfällbar ramp. 
Rampen gör det lätt för den som sitter i rullstol eller går med rollator att ta sig på och av bussen även på de hållplatser som inte är utrustade med plattform. Inne i bussen finns en särskild plats för rullstol.

Idag finns inte automatiska hållplatsutrop installerat på bussarna.  
Meddela chaufförerna om du vill ha hjälp med detta så ropar de gärna ut hållplatserna.

Säkerhet och trygghet

Alla kollektivtrafikresenärer ska känna sig säkra och trygga när de åker med lokaltrafiken i Boden.
Om du upplever du dig otrygg eller osäker ombord på bussen kan du vända dig till busschauffören eller ringa trafikledaren 0921-500 10. Är situationen riktigt allvarlig eller livshotande vänder du dig naturligtvis i första hand till polisen på telefonnummer 112.

Hittegods

Hittegods förvaras hos bussbolaget en månad.
Ring 0921-500 10 om du glömt något.

Resevillkor

Du ska kunna lita på lokaltrafiken i Boden. Om du på din resa blir mer än 20 minuter försenad har du därför rätt till ett prisavdrag med 50 % på biljettpriset, 75 % om resan blir mer än 40 minuter sen och 100 % om förseningen uppgår till mer än 60 minuter.

Om det finns skälig anledning att anta att en resa kommer att bli mer än 20 minuter försenad kan du i efterhand ansöka om ersättning för annan transport. Vid förseningar på grund av missade byten gäller att du talat om för chauffören att övergång ska ske för att ersättning ska utbetalas.

Bodens kommun ger aldrig i förväg garantier om att återbetalning av utlägg kommer att ske, utan rätten till ersättning bedöms i efterhand, individuellt i varje enskilt fall.
Ansökan om prisavdrag och ersättning gör du via denna blankett��ppnas i nytt f��nster.

Hundar

Hundar är tillåtna på lokaltrafiken i Boden.

Den som medtar hund skall med hänsyn till eventuella allergiker sitta i bussens bakre del och hunden ska vara placerad på golvet.

​Om resenär med svår allergi redan befinner sig ombord på bussen, så kan hundägaren hänvisas att ta en senare tur

Parkering

På Resecentrum och Garnis finns två pendlarparkeringar där du som pendlar med buss eller tåg har möjlighet att med parkeringstillstånd parkera gratis med motorvärmare. Parkeringstillståndet får du via kundservice på Resecentrum eller via någon av busschaufförerna på Länstrafikens linjer.

Kontaktuppgifter

För tidtabellupplysning och information, ring 0921-500 10.
Vill du lämna dina synpunkter om Bodens lokaltrafik, skicka e-post till lokaltrafiken@boden.se��ppnas i nytt f��nster 
Det går även att ringa till Bodens kommun 0921-620 00 eller Citybuss 0921-500 10.
Resecentrum, kundservice 0921-545 24.


Genvägen