Avfallstaxa

Allmänna bestämmelser samt gällande avfallstaxa i Bodens kommun.

Avfallstaxa 2024 för Bodens kommun

1. Allmänna bestämmelser

1.1 Ansvar för den kommunala renhållningen och gällande regler

Inom miljölagstiftningen har begreppet hushållsavfall ersatts med begreppet kommunalt avfall. I denna skrift kommer dock hushållsavfall användas som begrepp.

Enligt miljöbalken har varje kommun ansvar att samla in, transportera och omhänderta allt hushållsavfall som uppkommer i kommunen. Med hushållsavfall avses avfall från hushåll, men även sådant avfall som till sin art och sammansättning liknar avfall från hushåll. Kommunens renhållningsansvar regleras i 15 kap 20§ miljöbalken.

Hushållen har skyldighet att sortera ut och lämna sitt avfall till de olika insamlingssystem som finns. De ska också följa kommunens regler för avfallshanteringen. Verksamhetsutövare ansvarar själva för omhändertagandet av sitt verksamhetsavfall, d v s det avfall som inte är kommunalt avfall.

Lokala bestämmelser avseende hanteringen av hushållsavfall framgår av föreskrifter om avfallshantering för Bodens kommun som fastställs av kommunfullmäktige.

Kommunen har också rätt att ta ut avgifter för den service man är skyldig att tillhandahålla inom ramen för det kommunala renhållningsansvaret. Rättigheterna att ta ut avgifter samt regler för hur avgifterna får utformas regleras i 27 kap 4–6 §§ miljöbalken. Avgifterna ska framgå av en kommunal avfallstaxa som fastställs av kommunfullmäktige.

Från och med 2022-01-01 omfattas returpapper inte längre av producentansvaret, utan ansvaret har istället lagts på kommunerna. I Bodens kommun har det inneburit att returpapperet även i fortsättningen lämnas in på återvinningsstationerna. Flerbostadshus och verksamheter beställer insamlingstjänsten från den/de företag som skrivit koncessionsavtal med Bodens kommun.

Nytt fr o m 2023-01-01 är att bygg- och rivningsavfall som privatpersoner åstadkommit själv (alltså inte utfört av anlitad byggfirma) ingår i det kommunala ansvaret.

1.2 Definitioner

Abonnemang - innebär regelbunden hämtning/tömning med bestämt intervall.

Budning - innebär att beställning görs inför varje enskild hämtning och avgift betalas per hämtning.

Gemensamt abonnemang (delat abonnemang) – innebär att två eller fler närliggande fastighetsinnehavare eller nyttjanderättsinnehavare använder gemensam behållare.

En- och tvåbostadshus – är samtliga fastigheter som är taxerade som småhus, utom fastigheter för fritidshus. Begreppet omfattar exempelvis villor, radhus, kedjehus och parhus för permanentboende.

Flerbostadshus – är ett bostadshus med minst tre bostadslägenheter.

Fritidsboende – är fastigheter som inte är avsedda som permanentbostäder och som inte har behov av avfallshämtning året runt. Fastighet för fritidsboende som har behov av hämtning av avfall året runt räknas som en- och tvåbostadshus. Nytt från i år är att abonnemang kan tecknas för antingen sommar- eller vinterhämtning. För sommarhämtning gäller hämtning 15 maj-15 oktober, för vinterhämtning gäller hämtning 15 oktober-15 maj.

Kbm – är förkortning för kubikmeter. Anger volym på exempelvis nedgrävd container och underjordbehållare.

Underjordbehållare – används som samlingsnamn för alla sorteras nedgrävda behållare, markbehållare, bottentömmande behållare och djupbehållare.

Verksamheter – är fastigheter där det uppstår med hushållsavfall jämförligt avfall, exempelvis skolor, förskolor, restauranger, sjukhus, fritidsanläggningar, affärer, hotell m m.

I övrigt gäller samma definitioner som i föreskrifter om avfallshantering för Bodens kommun.

1.3 Betalningsskyldighet och betalningsmottagare

Fastighetsinnehavaren är skyldig att betala i taxan angivna avgifter. Avgiften ska betalas till Boden kommun. Vid utebliven eller sen betalning beräknas dröjsmålsränta enligt räntelagen.

Betalningsskyldighet gäller även vid de tillfällen då avfall inte kunnat hämtas p g a att avfallsbehållaren inte varit tillgänglig vid tömningstillfället, inte använts eller varit placerad på annat sätt än i det abonnemanget specificerade sättet.

Fakturor kan, om det finns särskilda skäl och efter medgivande från Bodens kommun och fastighetsinnehavare, ställas direkt till nyttjanderättsinnehavaren. Bodens kommun kan häva denna överenskommelse om nyttjanderättsinnehavaren inte uppfyller sina åtaganden. Betalningsskyldigheten kvarstår hos fastighetsinnehavaren och om fakturamottagaren inte betalar fakturorna inom föreskriven tid skickas fakturorna till fastighetsinnehavaren.

1.4 Ändringar i taxan

Avfallstaxan gäller tills vidare efter fastställande av kommunfullmäktige. I de fall där taxan inte går att tillämpa får Bodens kommun i enlighet med grunderna för denna taxa och med beaktande av de grunder som anges i 27 kap 5 § miljöbalken besluta om avgifter i enstaka fall. Sådana enstaka fall kan till exempel uppstå till följd av ny teknik vid insamling av avfall, hämtning med andra metoder eller intervall än de som är beskrivna eller där förhållande väsentligt avviker från vad som är normalt. Nya avgifter ska införlivas i taxan vid närmast följande revidering.

1.5 Avfallstaxans konstruktion

Avfallstaxan är uppbyggd av en fast och en rörlig kostnad. Den fasta kostnaden (grundavgiften) ska täcka de kostnader Bodens kommun har för att kunna erbjuda service gällande hushållens avfallshantering. Grundavgiften är alltså den obligatoriska delen av hushållens avfallskostnad. Den rörliga delen är beroende av vilket abonnemang kunden väljer, och här har kunden har möjlighet att styra sina avfallskostnader.
Om inget annan anges avser avgifter kronor per år inklusive moms.

Grundavgiften, den fasta delen av taxan finansierar:

  • Drift av återvinningscentraler samt behandling av det avfall som inkommer via dessa
  • Behandling av farligt avfall som samlas in från fastighet eller lämnas vid miljöstation
  • Kundservice
  • Information
  • Planering och övrig administration
  • Insamling och förberedelse av material för återanvändning
  • Information kring avfallsförebyggande åtgärder

Den rörliga delen av taxan finansierar:

  • All insamling av hushållsavfall från fastighet (kärlavfall, grovavfall, restavfall, farligt avfall, trädgårdsavfall, bygg- och rivningsavfall som privatpersoner åstadkommit själva och avfall som uppkommer vid små avloppsanläggningar)
  • Omlastning och transport av insamlat hushållsavfall för leverans till behandlingsanläggning
  • Behandling av det insamlade avfallet (material- eller energiutvinning, deponering eller destruktion)

1.6 Abonnemang

Abonnemang ska tecknas för alla hushåll och verksamheter, samt för alla anläggningar som bedöms kunna ge upphov till avfall som omfattas av det kommunala renhållningsansvaret.
Med ett hushåll avses boende i en- och tvåbostadshus, fritidshus samt i flerbostadshus.
Exempel på anläggningar kan vara slutna tankar eller avskiljare som utgör en del av små avloppsanläggningar. Detta innebär att det kan finnas behovs av flera abonnemang och tjänster på en och samma fastighet.

1.6.1 Detta ingår i abonnemangsavgiften

I den avgift som kunden betalar för ett abonnemang ingår bland annat:

  • Hämtning av avfallet enligt fastlagt hämtningsintervall vid fastighetsgräns eller den närmaste plats som är tillgänglig för aktuellt hämtningsfordon
  • Transport av avfallet
  • Behandling av avfallet
  • Kärl för insamling av matavfall och brännbart restavfall.

1.6.2 Detta ingår inte i avgiften

Bland annat följande ingår inte i avgiften. Det utgör i stället fastighetsinnehavarens och i vissa fall väghållarens skyldighet att anordna, anskaffa och bekosta:

  • Anordna farbar väg till fastigheten
  • Anordna hårdgjord yta mellan kärlet och fordonets uppställningsplats.
  • Skotta snö, sanda och röja vegetation längs dragvägar och uppställningsplatser
  • Rengöra avfallskärlen
  • För verksamheter berättigar abonnemangsavgiften inte till att kostnadsfritt lämna avfall på återvinningscentral. Verksamheter kan dock lämna mindre mängd avfall på återvinningscentral mot avgift.

1.7 Detaljerade bestämmelser

1.7.1 Ägarbyte och ändring av abonnemang

Anmälan om uppsägning, ägarbyte eller byte av abonnemang ska vara Bodens kommun tillhanda senast fem arbetsdagar innan förändringen kan träda i kraft. Anmälan ska innehålla korrekta uppgifter om fastighetsbeteckning och fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare samt övriga obligatoriska uppgifter för att kunna handläggas. Ingen förändring av abonnemang eller ägare medges retroaktivt.

Ändring av abonnemang kan göras avgiftsfritt en gång per år och anläggningsadress, utöver det tillkommer en administrationsavgift.

1.7.2 Avgifter vid undantag enligt kommunens renhållningsordning

Förutsättningar och ansökan av undantag regleras i kommunen föreskrifter om avfallshantering.

Uppehåll från hämtning
Vid uppehåll från hämtning av hushållsavfall debiteras grundavgift, men inte den rörliga abonnemangsavgiften, under aktuell period. Vid uppehåll ska ingen hämtning av något slags avfall ske från fastigheten under uppehållsperioden.

Förutsättningar för uppehåll regleras i kommunens föreskrifter om avfallshantering.

Delat abonnemang och gemensam avfallslösning
När fastighetsinnehavare önskar dela abonnemang och ha en gemensam avfallslösning skickas faktura för grundavgift och rörlig abonnemangsavgift till respektive fastighetsinnehavare. Den rörliga avgiften för det abonnemang som väljs, delas på antal hushåll som berörs i enlighet med denna taxa.

Förutsättningar för delat abonnemang och gemensam avfallslösning regleras i kommunens föreskrifter om avfallshantering.

2. Avgifter för boende i villa (en- och tvåbostadshus)

Alla avgifter anges inklusive moms om inget annat anges.

Grundavgift per hushåll

 

905 kr

Matavfall

 

Normalt intervall
maj-okt: varannan vecka
övrig del av året: var 4:e vecka

140 liter

 

561 kr

180 liter

 

642 kr

Brännbart avfall

Förlängt intervall
var 8:e vecka

Normalt intervall
var 4:e vecka

140 liter

 

1 030 kr

180 liter

659 kr

1 200 kr

240 liter

797 kr

1 424 kr

 

3. Avgifter för fritidsboende

Alla avgifter anges inklusive moms om inget annat anges.

Grundavgift fritidsboende

 

419 kr

Matavfall

 

Intervall
Vinter: var 4:e vecka
Sommar: varannan vecka

140 liter

 

260 kr

Brännbart avfall

Förlängt intervall
Sommar/vinter
var 8:e vecka

Normalt intervall
Sommar/vinter
var 4:e vecka

140 liter

 

475 kr

180 liter

                 255 kr

513 kr

240 liter

298 kr

591 kr

 

4. Delning av kärl

Vid delning sköter fastighetsägarna kontakten sinsemellan och meddelar sedan till kommunen vad de kommit överens om:

  • önskad storlek på kärl
  • vilket hushåll som är ansvarig för kärlet/kärlen, d v s på vilken adress kärlet ska placeras
  • vilka hushåll som ska delaTillåtna delningar regleras i avfallstaxan, se tabell nedan.

 Om en fastighetsägare säljer fastigheten så ska den nya köparen informeras av säljaren att delning av kärlen finns. Vill den nya köparen inte att delningen ska fortgå ska kommunens kundtjänst för avfall kontaktas.

Tillåtna delningar

Procentuell delning

Matavfall

Maj-okt: varannan vecka
övrig del av året: var 4:e vecka

140 liter Villa

561 kr

180 liter Villa

642 kr

Villa / Villa

50 / 50

Villa / Villa / Villa

33 / 33 / 33

Villa / Fritidsboende

75 / 25

Villa / Fritidsboende / Fritidsboende

50 / 25 / 25

Villa / Villa / Fritidsboende

40 / 40 / 20

140 liter Fritidsboende

260 kr

Fritidsboende / Fritidsboende

50 / 50

Fritidsboende / Fritidsboende / Fritidsboende

33 / 33 / 33

Brännbart avfall

Normalt intervall
var 4:e vecka

180 liter Villa

1 200 kr

Villa / Villa

50 / 50

Villa / Fritidsboende

75 / 25

180 liter Fritidsboende

513 kr

Fritidsboende / Fritidsboende

50 / 50

240 liter Villa

1 424 kr

Villa / Villa

50 / 50

Villa / Villa / Villa

33 / 33 / 33

Villa / Fritidsboende

75 / 25

Villa / Fritidsboende / Fritidsboende

50 / 25 / 25

Villa / Villa / Fritidsboende

40 / 40 / 20

240 liter Fritidsboende

591 kr

Fritidsboende / Fritidsboende

50 / 50

Fritidsboende / Fritidsboende / Fritidsboende

33 / 33 / 33

 

5. Flerfamiljshus och Verksamheter

Alla avgifter anges inklusive moms om inget annat anges.

Grundavgift per lägenhet

 

 

 

 

 

347 kr

Matavfall

 

var 4:e v

varannan v

varje v

2 ggr/v

3 ggr/v

140 liter

 

625 kr

804 kr

1 609 kr

8 240 kr

15 259 kr

180 liter

 

772 kr

974 kr

1 947 kr

9 925 kr

15 606 kr

Brännbart avfall

var 8:e v

var 4:e v

varannan v

varje v

2 ggr/v

3 ggr/v

140 liter

 

1 030 kr

 2 060 kr

4 119 kr

 

 

180 liter

625 kr

1 200 kr

2 397 kr

4 794 kr

9 624 kr

 

240 liter

797 kr

1 424 kr

2 847 kr

5 692 kr

11 444 kr

 

350 liter

 

2 020 kr

4 044 kr

8 088 kr

16 474 kr

 

660 liter

 

2 931 kr

5 861 kr

11 724 kr

23 452 kr

35 548 kr

750 liter

 

 

6 741 kr

13 484 kr

27 916 kr

 

Underjordsbehållare

 

 

varannan v

varje v

2 ggr/v

 

Brännbart restavfall 3–5 kbm

 

 

32 309 kr

64 615 kr

128 699 kr

 

Matavfall <1 kbm

 

 

6 606 kr

13 212 kr

26 422 kr

 

Täckt container
(pris exkl moms)

per tillfälle

13 ggr/år

26 ggr/år

varje v

2 ggr/v

3 ggr/v

4 - 6 kbm

 

 

 

58 260 kr

 

 

6 - 8 kbm

 

18 032 kr

31 904 kr

62 422 kr

122 071 kr

178 946 kr

Extra tömning 4 - 6 kbm

1 802 kr

 

 

 

 

 

Extra tömning 6 - 8 kbm

1 875 kr

 

 

 

 

 

Grovavfall

 

 

per tillfälle

4 ggr/år

var 8:e v

var 4:e v

Hämtning 8 kbm container

 

 

 

13 026 kr

20 019 kr

34 001 kr

Avgift budad hämtning

 

 

2 332 kr

 

 

 

Budad hämtning löst grovavfall från avfallsrum

 

 

 

 

Framkörning

 

 

per tillfälle

312 kr

 

 

Behandlingsavgift

 

 

per kubik

175 kr

 

 

Deponiavfall

3 ggr/år

6 ggr/år

12 ggr/år

26 ggr/år

140 liter

520 kr

712 kr

 

 

180 liter

 

842 kr

 

 

240 liter

 

935 kr

6 937 kr

18 033 kr

350 liter

 

1 179 kr

 

 

500 liter

 

1 441 kr

9 537 kr

 

660 liter

 

1 704 kr

14 220 kr

 

750 liter

 

2 099 kr

14 738 kr

 

Övriga avgifter avfallshämtning

var 8:e v

var 4:e v

varannan v

varje vecka

Dragtillägg 10–20 meter

 

 403 kr

805 kr

1 610 kr

Dragtillägg 20–40 meter

 

805 kr

1 610 kr

3 219 kr

Dragtillägg 40–60 meter

 

 

 

4 830 kr

Dragtillägg 60–80 meter

 

 

 

6 441 kr

Dragtillägg >80 meter

 

 

 

8 051 kr

Extrahämtning inklusive tömning

 

 

 

 

140 liter, 180 liter, 240 liter

 

 

 

347 kr

350 liter

 

 

 

391 kr

660 liter

 

 

 

520 kr

750 liter

 

 

 

562 kr

 

6. Tilläggstjänster och tilläggsavgifter för alla typer av hushåll och verksamheter

Alla avgifter anges inklusive moms om inget annat anges.

Extrasäck, ordinarie tömning

per styck

87 kr

Extra hämtning, kärl 140 – 240 liter, inklusive tömning

per styck

347 kr

Hämtning trädgårdsavfall, max 10 säckar

per tillfälle

392 kr

Hämtning vitvaror

per enhet

420 kr

Hämtning elektronik, större enheter

per enhet

420 kr

Hämtning elektronik, mindre enheter, max 50*50*50 cm

per enhet

420 kr

Hämtning farligt avfall, max 5 liter per hämtningstillfälle

per tillfälle

504 kr

Hämtning löst grovavfall, minsta debiterbara mängd 1 kbm

per kbm

392 kr

Dåligt sorterat, felsorterat, ordinarie hämtning

per behållare

935 kr

Administrationsavgift, (1 ggr/år och abonnemang ingår)

per tillfälle

118 kr

Kärltvätt

per kärl

177 kr

Utkörnings-/hämtningsavgift kärl

per tillfälle

223 kr

 

7. Tilläggstjänster och tilläggsavgifter endast för hushåll

Alla avgifter anges inklusive moms om inget annat anges.

Hämtning bygg- och rivningsavfall (8 kbm container) som privatpersoner själva åstadkommit (obs: ej med hjälp av byggfirma)

Sorteringskostnad

Hämtningskostnad

  • Sorterat enligt anvisningar

 

2 200 kr/tillfälle

  • Osorterat under specificerade förbehåll

2 268 kr/ton

2 200 kr/tillfälle

 

8. Tilläggstjänster och tilläggsavgifter endast för verksamheter

Avgifter angivna exklusive moms.

Avgift för behandling av avfall inlämnat på ÅVC

 

 

Förpackningar som omfattas av producentansvar

 

Ingen kostnad

Övrigt avfall – per besök

per tillfälle

350 kr

 

9. Tömning av enskilda avloppsanläggningar

axan avser slamavskiljare, sluten tank och minireningsverk. Taxan avser storlek på behållare.

Tömning behållare 0–3 kbm

 

 

 

 

1 201 kr

Tömning behållare 3–5 kbm

 

 

 

 

1 371 kr

Tömning behållare 5–8 kbm

 

 

 

 

1 885 kr

Tömning behållare >8 kbm

 

 

 

 

2 399 kr

Gemensamma brunnar

2 hushåll

3 hushåll

4 hushåll

5 hushåll

7 hushåll

Tömning behållare 0–3 kbm

600 kr

 

 

241 kr

 

Tömning behållare 3–5 kbm

687 kr

 

300 kr

274 kr

 

Tömning behållare 5–8 kbm

943 kr

629 kr

473 kr

 

270 kr

Övriga avgifter

 

 

 

 

Framkörningsavgift om tömning inte kunnat ske

per tillfälle

 

811 kr

Extra tömning av brunn

 

Ej ordinarie turlista,
tilläggskostnad exklusive tömning

400 kr

Akut tömning inom 24 timmar

Tilläggskostnad exklusive tömning

1 148 kr

Tömning, specificerad tömningstid

 

Tilläggskostnad exklusive tömning

795 kr

Extra slangdragning (15 m ingår)

 

per påbörjad 10 m

 

145 kr

Återfyllnad minireningsverk

 

per behållare

 

1 113 kr

Timkostnad vid extra åtgärder

 

per påbörjad 30 min

 

242 kr

Tungt lock (över 15 kg)

 

 

 

1 176 kr

Avisering 24h före tömning

 

 

 

53 kr

Fettavskiljare (ex moms)

 

 

 

 

Tömningsavgift

per behållare

 

772 kr

Behandlingsavgift

per ton

 

550 kr

Tömning och behandling av fosforfilter under 500 kg

 

 

2 968 kr

Tömning och behandling av fosforfilter över 500 kg

 

 

3 562 kr

Latrin (verksamheter) (ex moms)

 

 

 

Inlämnad i Boden för destruktion, i nedbrytbar behållare

per ton

 

2 300 kr

Inlämnad i Boden för destruktion, ej nedbrytbar behållare

per ton

 

2 800 kr

 

BILAGA - Förpackningsinsamling flerbostadshus

Bakgrund

Kraven gällande avfallshanteringen skärps successivt mer och mer både från EU och från regeringshåll. Det innebär att kostnaderna för avfallshanteringen ökar i takt med att fler och fler fraktioner ska sorteras ut för återvinning och återbruk i första hand. Drygt 30% av det brännbara restavfallet hemma i köken består av förpackningar trots de krav som ställs redan idag på utsortering av förpackningar. För att än mer nå ut till hushållen och påverka till klokare hantering av avfallet övergår nu ansvaret för förpackningsinsamlingen till kommunerna från och med 2024. Under perioden 2024-2026 ska förpackningsinsamlingen successivt byggas ut för att 1 januari 2027 vara fullt utbyggd fastighetsnära för samtliga hushåll.

Insamlingssystem förpackningar för flerbostadshus

Förpackningsinsamlingen från flerbostadshus kommer under perioden 2024-2026 byggas ut och kommer utföras genom auktorisation av entreprenörer för insamling från förpackningsavlämnare genom fastighetsnära insamling.
Fastighetsägare får beställa hämtning av förpackningar av någon av de entreprenörer som Bodens kommun godkänt. Avgifter för hämtning av förpackningar från fastighet samt eventuella tilläggstjänster betalas till den entreprenör som anlitas.

Fastställd maxtaxa

Maxtaxa för tjänsterna kan komma att revideras årligen. För 2024 fastställs maxtaxa enligt nedanstående.

Ersättning till fastighetsägare

Fastighetsägaren får efter fullt införd fastighetsnära insamling (FNI) avdrag per kvartal på sitt avfallsabonnemang, vilket dras av vid efterföljande ordinarie fakturering. Fullt införd FNI innebär förpackningsinsamling av papper, plast, metall samt ofärgat och färgat glas.

Felsortering

Om entreprenören efter okulär kontroll bedömer att förpackningsavfallet är felsorterat kan entreprenören välja att lämna kvar förpackningsavfallet och fastighetsägaren är skyldig att sortera rätt, och entreprenören hämtar sedan förpackningsavfallet efter budning. 
Om förpackningsavfallet är felsorterat och i stället klassas om som restavfall beställer fastighetsägaren extra hämtning av kommunen och kommer då bli debiterad för extrahämtning restavfall ordinarie avfallstaxa.

MAXTAXA – maxtaxa för entreprenörens debitering fastighetsägare

 

Priser ex moms

Maxtaxa - Tömning behållare

 

200 kr/tömning

Maxtaxa - Kärlhyra

 

130 kr/mån

Maxtaxa - Extra hämtning (budad hämtning)

 

250 kr/tömning

Maxtaxa - Krantömning

 

1 300 kr/tim

MAXAVDRAG FÖR FNI PER LÄGENHET OCH ÅR

 

315 kr/år

 

Senast uppdaterad: 2024-08-23