Avfall och återbruk
Avfallstaxa
Allmänna bestämmelser samt gällande avfallstaxa i Bodens kommun.
Avfallstaxa 2024 för Bodens kommun
1. Allmänna bestämmelser
1.1 Ansvar för den kommunala renhållningen och gällande regler
Inom miljölagstiftningen har begreppet hushållsavfall ersatts med begreppet kommunalt avfall. I denna skrift kommer dock hushållsavfall användas som begrepp.
Enligt miljöbalken har varje kommun ansvar att samla in, transportera och omhänderta allt hushållsavfall som uppkommer i kommunen. Med hushållsavfall avses avfall från hushåll, men även sådant avfall som till sin art och sammansättning liknar avfall från hushåll. Kommunens renhållningsansvar regleras i 15 kap 20§ miljöbalken.
Hushållen har skyldighet att sortera ut och lämna sitt avfall till de olika insamlingssystem som finns. De ska också följa kommunens regler för avfallshanteringen. Verksamhetsutövare ansvarar själva för omhändertagandet av sitt verksamhetsavfall, d v s det avfall som inte är kommunalt avfall.
Lokala bestämmelser avseende hanteringen av hushållsavfall framgår av föreskrifter om avfallshantering för Bodens kommun som fastställs av kommunfullmäktige.
Kommunen har också rätt att ta ut avgifter för den service man är skyldig att tillhandahålla inom ramen för det kommunala renhållningsansvaret. Rättigheterna att ta ut avgifter samt regler för hur avgifterna får utformas regleras i 27 kap 4–6 §§ miljöbalken. Avgifterna ska framgå av en kommunal avfallstaxa som fastställs av kommunfullmäktige.
Från och med 2022-01-01 omfattas returpapper inte längre av producentansvaret, utan ansvaret har istället lagts på kommunerna. I Bodens kommun har det inneburit att returpapperet även i fortsättningen lämnas in på återvinningsstationerna. Flerbostadshus och verksamheter beställer insamlingstjänsten från den/de företag som skrivit koncessionsavtal med Bodens kommun.
Nytt fr o m 2023-01-01 är att bygg- och rivningsavfall som privatpersoner åstadkommit själv (alltså inte utfört av anlitad byggfirma) ingår i det kommunala ansvaret.
1.2 Definitioner
Abonnemang - innebär regelbunden hämtning/tömning med bestämt intervall.
Budning - innebär att beställning görs inför varje enskild hämtning och avgift betalas per hämtning.
Gemensamt abonnemang (delat abonnemang) – innebär att två eller fler närliggande fastighetsinnehavare eller nyttjanderättsinnehavare använder gemensam behållare.
En- och tvåbostadshus – är samtliga fastigheter som är taxerade som småhus, utom fastigheter för fritidshus. Begreppet omfattar exempelvis villor, radhus, kedjehus och parhus för permanentboende.
Flerbostadshus – är ett bostadshus med minst tre bostadslägenheter.
Fritidsboende – är fastigheter som inte är avsedda som permanentbostäder och som inte har behov av avfallshämtning året runt. Fastighet för fritidsboende som har behov av hämtning av avfall året runt räknas som en- och tvåbostadshus. Nytt från i år är att abonnemang kan tecknas för antingen sommar- eller vinterhämtning. För sommarhämtning gäller hämtning 15 maj-15 oktober, för vinterhämtning gäller hämtning 15 oktober-15 maj.
Kbm – är förkortning för kubikmeter. Anger volym på exempelvis nedgrävd container och underjordbehållare.
Underjordbehållare – används som samlingsnamn för alla sorteras nedgrävda behållare, markbehållare, bottentömmande behållare och djupbehållare.
Verksamheter – är fastigheter där det uppstår med hushållsavfall jämförligt avfall, exempelvis skolor, förskolor, restauranger, sjukhus, fritidsanläggningar, affärer, hotell m m.
I övrigt gäller samma definitioner som i föreskrifter om avfallshantering för Bodens kommun.
1.3 Betalningsskyldighet och betalningsmottagare
Fastighetsinnehavaren är skyldig att betala i taxan angivna avgifter. Avgiften ska betalas till Boden kommun. Vid utebliven eller sen betalning beräknas dröjsmålsränta enligt räntelagen.
Betalningsskyldighet gäller även vid de tillfällen då avfall inte kunnat hämtas p g a att avfallsbehållaren inte varit tillgänglig vid tömningstillfället, inte använts eller varit placerad på annat sätt än i det abonnemanget specificerade sättet.
Fakturor kan, om det finns särskilda skäl och efter medgivande från Bodens kommun och fastighetsinnehavare, ställas direkt till nyttjanderättsinnehavaren. Bodens kommun kan häva denna överenskommelse om nyttjanderättsinnehavaren inte uppfyller sina åtaganden. Betalningsskyldigheten kvarstår hos fastighetsinnehavaren och om fakturamottagaren inte betalar fakturorna inom föreskriven tid skickas fakturorna till fastighetsinnehavaren.
1.4 Ändringar i taxan
Avfallstaxan gäller tills vidare efter fastställande av kommunfullmäktige. I de fall där taxan inte går att tillämpa får Bodens kommun i enlighet med grunderna för denna taxa och med beaktande av de grunder som anges i 27 kap 5 § miljöbalken besluta om avgifter i enstaka fall. Sådana enstaka fall kan till exempel uppstå till följd av ny teknik vid insamling av avfall, hämtning med andra metoder eller intervall än de som är beskrivna eller där förhållande väsentligt avviker från vad som är normalt. Nya avgifter ska införlivas i taxan vid närmast följande revidering.
1.5 Avfallstaxans konstruktion
Avfallstaxan är uppbyggd av en fast och en rörlig kostnad. Den fasta kostnaden (grundavgiften) ska täcka de kostnader Bodens kommun har för att kunna erbjuda service gällande hushållens avfallshantering. Grundavgiften är alltså den obligatoriska delen av hushållens avfallskostnad. Den rörliga delen är beroende av vilket abonnemang kunden väljer, och här har kunden har möjlighet att styra sina avfallskostnader.
Om inget annan anges avser avgifter kronor per år inklusive moms.
Grundavgiften, den fasta delen av taxan finansierar:
- Drift av återvinningscentraler samt behandling av det avfall som inkommer via dessa
- Behandling av farligt avfall som samlas in från fastighet eller lämnas vid miljöstation
- Kundservice
- Information
- Planering och övrig administration
- Insamling och förberedelse av material för återanvändning
- Information kring avfallsförebyggande åtgärder
Den rörliga delen av taxan finansierar:
- All insamling av hushållsavfall från fastighet (kärlavfall, grovavfall, restavfall, farligt avfall, trädgårdsavfall, bygg- och rivningsavfall som privatpersoner åstadkommit själva och avfall som uppkommer vid små avloppsanläggningar)
- Omlastning och transport av insamlat hushållsavfall för leverans till behandlingsanläggning
- Behandling av det insamlade avfallet (material- eller energiutvinning, deponering eller destruktion)
1.6 Abonnemang
Abonnemang ska tecknas för alla hushåll och verksamheter, samt för alla anläggningar som bedöms kunna ge upphov till avfall som omfattas av det kommunala renhållningsansvaret.
Med ett hushåll avses boende i en- och tvåbostadshus, fritidshus samt i flerbostadshus.
Exempel på anläggningar kan vara slutna tankar eller avskiljare som utgör en del av små avloppsanläggningar. Detta innebär att det kan finnas behovs av flera abonnemang och tjänster på en och samma fastighet.
1.6.1 Detta ingår i abonnemangsavgiften
I den avgift som kunden betalar för ett abonnemang ingår bland annat:
- Hämtning av avfallet enligt fastlagt hämtningsintervall vid fastighetsgräns eller den närmaste plats som är tillgänglig för aktuellt hämtningsfordon
- Transport av avfallet
- Behandling av avfallet
- Kärl för insamling av matavfall och brännbart restavfall.
1.6.2 Detta ingår inte i avgiften
Bland annat följande ingår inte i avgiften. Det utgör i stället fastighetsinnehavarens och i vissa fall väghållarens skyldighet att anordna, anskaffa och bekosta:
- Anordna farbar väg till fastigheten
- Anordna hårdgjord yta mellan kärlet och fordonets uppställningsplats.
- Skotta snö, sanda och röja vegetation längs dragvägar och uppställningsplatser
- Rengöra avfallskärlen
- För verksamheter berättigar abonnemangsavgiften inte till att kostnadsfritt lämna avfall på återvinningscentral. Verksamheter kan dock lämna mindre mängd avfall på återvinningscentral mot avgift.
1.7 Detaljerade bestämmelser
1.7.1 Ägarbyte och ändring av abonnemang
Anmälan om uppsägning, ägarbyte eller byte av abonnemang ska vara Bodens kommun tillhanda senast fem arbetsdagar innan förändringen kan träda i kraft. Anmälan ska innehålla korrekta uppgifter om fastighetsbeteckning och fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare samt övriga obligatoriska uppgifter för att kunna handläggas. Ingen förändring av abonnemang eller ägare medges retroaktivt.
Ändring av abonnemang kan göras avgiftsfritt en gång per år och anläggningsadress, utöver det tillkommer en administrationsavgift.
1.7.2 Avgifter vid undantag enligt kommunens renhållningsordning
Förutsättningar och ansökan av undantag regleras i kommunen föreskrifter om avfallshantering.
Uppehåll från hämtning
Vid uppehåll från hämtning av hushållsavfall debiteras grundavgift, men inte den rörliga abonnemangsavgiften, under aktuell period. Vid uppehåll ska ingen hämtning av något slags avfall ske från fastigheten under uppehållsperioden.
Förutsättningar för uppehåll regleras i kommunens föreskrifter om avfallshantering.
Delat abonnemang och gemensam avfallslösning
När fastighetsinnehavare önskar dela abonnemang och ha en gemensam avfallslösning skickas faktura för grundavgift och rörlig abonnemangsavgift till respektive fastighetsinnehavare. Den rörliga avgiften för det abonnemang som väljs, delas på antal hushåll som berörs i enlighet med denna taxa.
Förutsättningar för delat abonnemang och gemensam avfallslösning regleras i kommunens föreskrifter om avfallshantering.
2. Avgifter för boende i villa (en- och tvåbostadshus)
Alla avgifter anges inklusive moms om inget annat anges.
Grundavgift per hushåll |
|
905 kr |
Matavfall |
|
Normalt intervall |
140 liter |
|
561 kr |
180 liter |
|
642 kr |
Brännbart avfall |
Förlängt intervall |
Normalt intervall |
140 liter |
|
1 030 kr |
180 liter |
659 kr |
1 200 kr |
240 liter |
797 kr |
1 424 kr |
3. Avgifter för fritidsboende
Alla avgifter anges inklusive moms om inget annat anges.
Grundavgift fritidsboende |
|
419 kr |
Matavfall |
|
Intervall |
140 liter |
|
260 kr |
Brännbart avfall |
Förlängt intervall |
Normalt intervall |
140 liter |
|
475 kr |
180 liter |
255 kr |
513 kr |
240 liter |
298 kr |
591 kr |
4. Delning av kärl
Vid delning sköter fastighetsägarna kontakten sinsemellan och meddelar sedan till kommunen vad de kommit överens om:
- önskad storlek på kärl
- vilket hushåll som är ansvarig för kärlet/kärlen, d v s på vilken adress kärlet ska placeras
- vilka hushåll som ska delaTillåtna delningar regleras i avfallstaxan, se tabell nedan.
Om en fastighetsägare säljer fastigheten så ska den nya köparen informeras av säljaren att delning av kärlen finns. Vill den nya köparen inte att delningen ska fortgå ska kommunens kundtjänst för avfall kontaktas.
Tillåtna delningar |
Procentuell delning |
Matavfall |
Maj-okt: varannan vecka |
140 liter Villa |
561 kr |
180 liter Villa |
642 kr |
Villa / Villa |
50 / 50 |
Villa / Villa / Villa |
33 / 33 / 33 |
Villa / Fritidsboende |
75 / 25 |
Villa / Fritidsboende / Fritidsboende |
50 / 25 / 25 |
Villa / Villa / Fritidsboende |
40 / 40 / 20 |
140 liter Fritidsboende |
260 kr |
Fritidsboende / Fritidsboende |
50 / 50 |
Fritidsboende / Fritidsboende / Fritidsboende |
33 / 33 / 33 |
Brännbart avfall |
Normalt intervall |
180 liter Villa |
1 200 kr |
Villa / Villa |
50 / 50 |
Villa / Fritidsboende |
75 / 25 |
180 liter Fritidsboende |
513 kr |
Fritidsboende / Fritidsboende |
50 / 50 |
240 liter Villa |
1 424 kr |
Villa / Villa |
50 / 50 |
Villa / Villa / Villa |
33 / 33 / 33 |
Villa / Fritidsboende |
75 / 25 |
Villa / Fritidsboende / Fritidsboende |
50 / 25 / 25 |
Villa / Villa / Fritidsboende |
40 / 40 / 20 |
240 liter Fritidsboende |
591 kr |
Fritidsboende / Fritidsboende |
50 / 50 |
Fritidsboende / Fritidsboende / Fritidsboende |
33 / 33 / 33 |
5. Flerfamiljshus och Verksamheter
Alla avgifter anges inklusive moms om inget annat anges.
Grundavgift per lägenhet |
|
|
|
|
|
347 kr |
||||
Matavfall |
|
var 4:e v |
varannan v |
varje v |
2 ggr/v |
3 ggr/v |
||||
140 liter |
|
625 kr |
804 kr |
1 609 kr |
8 240 kr |
15 259 kr |
||||
180 liter |
|
772 kr |
974 kr |
1 947 kr |
9 925 kr |
15 606 kr |
||||
Brännbart avfall |
var 8:e v |
var 4:e v |
varannan v |
varje v |
2 ggr/v |
3 ggr/v |
||||
140 liter |
|
1 030 kr |
2 060 kr |
4 119 kr |
|
|
||||
180 liter |
625 kr |
1 200 kr |
2 397 kr |
4 794 kr |
9 624 kr |
|
||||
240 liter |
797 kr |
1 424 kr |
2 847 kr |
5 692 kr |
11 444 kr |
|
||||
350 liter |
|
2 020 kr |
4 044 kr |
8 088 kr |
16 474 kr |
|
||||
660 liter |
|
2 931 kr |
5 861 kr |
11 724 kr |
23 452 kr |
35 548 kr |
||||
750 liter |
|
|
6 741 kr |
13 484 kr |
27 916 kr |
|
||||
Underjordsbehållare |
|
|
varannan v |
varje v |
2 ggr/v |
|
||||
Brännbart restavfall 3–5 kbm |
|
|
32 309 kr |
64 615 kr |
128 699 kr |
|
||||
Matavfall <1 kbm |
|
|
6 606 kr |
13 212 kr |
26 422 kr |
|
||||
Täckt container |
per tillfälle |
13 ggr/år |
26 ggr/år |
varje v |
2 ggr/v |
3 ggr/v |
||||
4 - 6 kbm |
|
|
|
58 260 kr |
|
|
||||
6 - 8 kbm |
|
18 032 kr |
31 904 kr |
62 422 kr |
122 071 kr |
178 946 kr |
||||
Extra tömning 4 - 6 kbm |
1 802 kr |
|
|
|
|
|
||||
Extra tömning 6 - 8 kbm |
1 875 kr |
|
|
|
|
|
||||
Grovavfall |
|
|
per tillfälle |
4 ggr/år |
var 8:e v |
var 4:e v |
||||
Hämtning 8 kbm container |
|
|
|
13 026 kr |
20 019 kr |
34 001 kr |
||||
Avgift budad hämtning |
|
|
2 332 kr |
|
|
|
||||
Budad hämtning löst grovavfall från avfallsrum |
|
|
|
|
||||||
Framkörning |
|
|
per tillfälle |
312 kr |
|
|
||||
Behandlingsavgift |
|
|
per kubik |
175 kr |
|
|
Deponiavfall |
3 ggr/år |
6 ggr/år |
12 ggr/år |
26 ggr/år |
||||||
140 liter |
520 kr |
712 kr |
|
|
||||||
180 liter |
|
842 kr |
|
|
||||||
240 liter |
|
935 kr |
6 937 kr |
18 033 kr |
||||||
350 liter |
|
1 179 kr |
|
|
||||||
500 liter |
|
1 441 kr |
9 537 kr |
|
||||||
660 liter |
|
1 704 kr |
14 220 kr |
|
||||||
750 liter |
|
2 099 kr |
14 738 kr |
|
||||||
Övriga avgifter avfallshämtning |
var 8:e v |
var 4:e v |
varannan v |
varje vecka |
||||||
Dragtillägg 10–20 meter |
|
403 kr |
805 kr |
1 610 kr |
||||||
Dragtillägg 20–40 meter |
|
805 kr |
1 610 kr |
3 219 kr |
||||||
Dragtillägg 40–60 meter |
|
|
|
4 830 kr |
||||||
Dragtillägg 60–80 meter |
|
|
|
6 441 kr |
||||||
Dragtillägg >80 meter |
|
|
|
8 051 kr |
||||||
Extrahämtning inklusive tömning |
|
|
|
|
||||||
140 liter, 180 liter, 240 liter |
|
|
|
347 kr |
||||||
350 liter |
|
|
|
391 kr |
||||||
660 liter |
|
|
|
520 kr |
||||||
750 liter |
|
|
|
562 kr |
6. Tilläggstjänster och tilläggsavgifter för alla typer av hushåll och verksamheter
Alla avgifter anges inklusive moms om inget annat anges.
Extrasäck, ordinarie tömning |
per styck |
87 kr |
Extra hämtning, kärl 140 – 240 liter, inklusive tömning |
per styck |
347 kr |
Hämtning trädgårdsavfall, max 10 säckar |
per tillfälle |
392 kr |
Hämtning vitvaror |
per enhet |
420 kr |
Hämtning elektronik, större enheter |
per enhet |
420 kr |
Hämtning elektronik, mindre enheter, max 50*50*50 cm |
per enhet |
420 kr |
Hämtning farligt avfall, max 5 liter per hämtningstillfälle |
per tillfälle |
504 kr |
Hämtning löst grovavfall, minsta debiterbara mängd 1 kbm |
per kbm |
392 kr |
Dåligt sorterat, felsorterat, ordinarie hämtning |
per behållare |
935 kr |
Administrationsavgift, (1 ggr/år och abonnemang ingår) |
per tillfälle |
118 kr |
Kärltvätt |
per kärl |
177 kr |
Utkörnings-/hämtningsavgift kärl |
per tillfälle |
223 kr |
7. Tilläggstjänster och tilläggsavgifter endast för hushåll
Alla avgifter anges inklusive moms om inget annat anges.
Hämtning bygg- och rivningsavfall (8 kbm container) som privatpersoner själva åstadkommit (obs: ej med hjälp av byggfirma) |
Sorteringskostnad |
Hämtningskostnad |
|
|
2 200 kr/tillfälle |
|
2 268 kr/ton |
2 200 kr/tillfälle |
8. Tilläggstjänster och tilläggsavgifter endast för verksamheter
Avgifter angivna exklusive moms.
Avgift för behandling av avfall inlämnat på ÅVC |
|
|
Förpackningar som omfattas av producentansvar |
|
Ingen kostnad |
Övrigt avfall – per besök |
per tillfälle |
350 kr |
9. Tömning av enskilda avloppsanläggningar
axan avser slamavskiljare, sluten tank och minireningsverk. Taxan avser storlek på behållare.
Tömning behållare 0–3 kbm |
|
|
|
|
1 201 kr |
Tömning behållare 3–5 kbm |
|
|
|
|
1 371 kr |
Tömning behållare 5–8 kbm |
|
|
|
|
1 885 kr |
Tömning behållare >8 kbm |
|
|
|
|
2 399 kr |
Gemensamma brunnar |
2 hushåll |
3 hushåll |
4 hushåll |
5 hushåll |
7 hushåll |
Tömning behållare 0–3 kbm |
600 kr |
|
|
241 kr |
|
Tömning behållare 3–5 kbm |
687 kr |
|
300 kr |
274 kr |
|
Tömning behållare 5–8 kbm |
943 kr |
629 kr |
473 kr |
|
270 kr |
Övriga avgifter |
|
|
|
|
|
Framkörningsavgift om tömning inte kunnat ske |
per tillfälle |
|
811 kr |
||
Extra tömning av brunn |
|
Ej ordinarie turlista, |
400 kr |
||
Akut tömning inom 24 timmar |
Tilläggskostnad exklusive tömning |
1 148 kr |
|||
Tömning, specificerad tömningstid |
|
Tilläggskostnad exklusive tömning |
795 kr |
||
Extra slangdragning (15 m ingår) |
|
per påbörjad 10 m |
|
145 kr |
|
Återfyllnad minireningsverk |
|
per behållare |
|
1 113 kr |
|
Timkostnad vid extra åtgärder |
|
per påbörjad 30 min |
|
242 kr |
|
Tungt lock (över 15 kg) |
|
|
|
1 176 kr |
|
Avisering 24h före tömning |
|
|
|
53 kr |
|
Fettavskiljare (ex moms) |
|
|
|
|
|
Tömningsavgift |
per behållare |
|
772 kr |
||
Behandlingsavgift |
per ton |
|
550 kr |
||
Tömning och behandling av fosforfilter under 500 kg |
|
|
2 968 kr |
||
Tömning och behandling av fosforfilter över 500 kg |
|
|
3 562 kr |
||
Latrin (verksamheter) (ex moms) |
|
|
|
||
Inlämnad i Boden för destruktion, i nedbrytbar behållare |
per ton |
|
2 300 kr |
||
Inlämnad i Boden för destruktion, ej nedbrytbar behållare |
per ton |
|
2 800 kr |
BILAGA - Förpackningsinsamling flerbostadshus
Bakgrund
Kraven gällande avfallshanteringen skärps successivt mer och mer både från EU och från regeringshåll. Det innebär att kostnaderna för avfallshanteringen ökar i takt med att fler och fler fraktioner ska sorteras ut för återvinning och återbruk i första hand. Drygt 30% av det brännbara restavfallet hemma i köken består av förpackningar trots de krav som ställs redan idag på utsortering av förpackningar. För att än mer nå ut till hushållen och påverka till klokare hantering av avfallet övergår nu ansvaret för förpackningsinsamlingen till kommunerna från och med 2024. Under perioden 2024-2026 ska förpackningsinsamlingen successivt byggas ut för att 1 januari 2027 vara fullt utbyggd fastighetsnära för samtliga hushåll.
Insamlingssystem förpackningar för flerbostadshus
Förpackningsinsamlingen från flerbostadshus kommer under perioden 2024-2026 byggas ut och kommer utföras genom auktorisation av entreprenörer för insamling från förpackningsavlämnare genom fastighetsnära insamling.
Fastighetsägare får beställa hämtning av förpackningar av någon av de entreprenörer som Bodens kommun godkänt. Avgifter för hämtning av förpackningar från fastighet samt eventuella tilläggstjänster betalas till den entreprenör som anlitas.
Fastställd maxtaxa
Maxtaxa för tjänsterna kan komma att revideras årligen. För 2024 fastställs maxtaxa enligt nedanstående.
Ersättning till fastighetsägare
Fastighetsägaren får efter fullt införd fastighetsnära insamling (FNI) avdrag per kvartal på sitt avfallsabonnemang, vilket dras av vid efterföljande ordinarie fakturering. Fullt införd FNI innebär förpackningsinsamling av papper, plast, metall samt ofärgat och färgat glas.
Felsortering
Om entreprenören efter okulär kontroll bedömer att förpackningsavfallet är felsorterat kan entreprenören välja att lämna kvar förpackningsavfallet och fastighetsägaren är skyldig att sortera rätt, och entreprenören hämtar sedan förpackningsavfallet efter budning.
Om förpackningsavfallet är felsorterat och i stället klassas om som restavfall beställer fastighetsägaren extra hämtning av kommunen och kommer då bli debiterad för extrahämtning restavfall ordinarie avfallstaxa.
MAXTAXA – maxtaxa för entreprenörens debitering fastighetsägare |
|
Priser ex moms |
Maxtaxa - Tömning behållare |
|
200 kr/tömning |
Maxtaxa - Kärlhyra |
|
130 kr/mån |
Maxtaxa - Extra hämtning (budad hämtning) |
|
250 kr/tömning |
Maxtaxa - Krantömning |
|
1 300 kr/tim |
MAXAVDRAG FÖR FNI PER LÄGENHET OCH ÅR |
|
315 kr/år |