Omklassning av livsmedelsverksamhet

Alla livsmedelsföretag kontrolleras av en kontrollmyndighet. Hur mycket kontroll ett företag får beror på hur stor risk dess verksamhet kan utgöra. Risken beräknas med hjälp av en så kallad riskklassningsmodell. Nu har Livsmedelverket fattat beslut om en ny modell, som från och med år 2024 ska ersätta dagens modell.

Alla kommuner i Sverige behöver nu samla in uppgifter och besluta om ny riskklass för alla registrerade livsmedelsanläggningar.

Varför införs nya regler?

  • De nya reglerna är anpassade för att styra kontrollen dit den är mest effektiv. Reglerna tar hänsyn till kända risker kopplade till varor och verksamheter samt syftar till att ge tydligare information och undvika att vilseleda konsumenter. Det betyder att det blir mer livsmedelskontroll tidigare i livsmedelskedjan för att upptäcka och förebygga såväl hälsorisker som informationsbrister. Exempelvis kommer grossister att få mer kontroll än butiker för att upptäcka brister så tidigt som möjligt i livsmedelskedjan.
  • Reglerna gör även riskklassningen och kontrollen mer enhetlig, träffsäker och rättssäker i landets alla kommuner. En enhetlig bedömning av kontrollbehovet, innebär exempelvis att restauranger i en kedja som verkar i flera olika kommuner kommer att riskklassas och kontrolleras på samma sätt oavsett var i landet de ligger.

Hur går det till?

  • Du lämnar enklast uppgifterna som vi behöver genom att använda e-tjänsten för omklassning som tagits fram tillsammans med Livsmedelsverket. För att använda tjänsten behöver du legitimera dig med bankID.
  • Vi uppskattar att det tar ca 20 minuter för dig att lämna uppgifterna via e-tjänsten.
  • E-tjänsten heter "Livsmedelsverksamhet, lämna uppgifter för omklassning" och du hittar den bland Bodens kommuns e-tjänster.
  • Om du inte vill/kan lämna uppgifterna via e-tjänsten kan ni besöka kommunhuset och fylla i uppgifterna tillsammans med en livsmedelsinspektör. Boka tid i förväg genom att ringa medborgarservice 0921-620 00 och be att bli kopplad till en livsmedelsinspektör.

Förberedelser innan du lämnar in uppgifter

  • Har du en certifiering? Vissa standarder gör att verksamheten inte behöver lika många kontroller. Ta reda på vilka aktuella och giltiga certifieringar du har för din verksamhet.
  • Övriga uppgifter som är bra att ha till hands är produktionsvolym (exempelvis antal ton utgående mängd livsmedel) och antal sysselsatta/årsarbetskrafter i verksamheten.

Vilka uppgifter behöver du som livsmedelsföretagare lämna?

Till följd av den nya modellen behöver du som livsmedelsföretagare lämna nya uppgifter om din verksamhet utifrån följande fyra delar:

  • Huvudsaklig inriktning handlar om hur livsmedlen som verksamheten hanterar sprids, och vilken typ av livsmedel det handlar om.
  • Aktiviteter som sker i verksamheten, alltså vad livsmedelsföretaget gör.
  • Om verksamheten hanterar livsmedel som omfattas av specialregler
  • Verksamhetens omfattning (avser vilken storlek eller spridning verksamheten har, det kan exempel redovisas som antal årsarbetskrafter eller antal ton utgående mängd livsmedel.)

Kostar det något?

Det kostar inget att lämna uppgifterna i e-tjänsten men kommunen tar ut en avgift för det administrativa arbetet som omklassningen medför.

Vem kan använda e-tjänsten?

  • Du som firmatecknare kan lämna uppgifterna och fylla i e-tjänsten själv.
  • Du som representerar verksamheten men inte är firmatecknare kan också använda tjänsten.
  • Både firmatecknare och annan representant behöver bankID för att logga in i tjänsten.

Vad händer när jag har lämnat in informationen i kommunens e-tjänst?

När du har fyllt i dina uppgifter tittar vi igenom den. Om något är oklart eller fattas återkommer vi till dig för komplettering. Därefter skriver vi ett nytt riskklassningsbeslut som vi skickar till dig. I beslutet framgår hur många kontroller din verksamhet ska få per år.

Läs mer om den nya modellen för riskklassning via länkarna till Livsmedelsverket i menyn till höger:

Senast uppdaterad: 2024-01-15