Vad kan du göra för att minska din oro?

1. Tidsbegränsa ditt grubbel och informationsflödet (infodemi) genom att begränsa tiden/dag när du uppdaterar dig om Corona. Se över din tid på sociala medier, framförallt om du mår dåligt av det.

2. Om du märker att oron tar större delen av din tid kan du avsätta ”grubbeltid”, kanske 15–30 minuter varje kväll då du går igenom vad som oroar dig. Efter den tiden ska du rikta om fokus från oron och till något avkopplande. När du träffar kollegor/vänner kan ni begränsa tiden ni pratar om Corona till 5–10 minuter. Rikta sedan uppmärksamheten till VAD ni faktiskt kan påverka här och nu.

3. Bibehåll dina rutiner för sömn, motion och kost. Tillbringa tid utomhus och i naturen. Ta dig tid att göra sånt du inte hunnit med eller tagit dig tid att göra.

4. Hitta nya sätt att umgås och arbeta samt att bibehålla sociala kontakter över Skype, Facetime eller andra tekniska lösningar. Erbjud stöd till någon som behöver stöd eller hjälp med praktiska saker eller bara behöver prata en stund.

5. Minska din stress genom att utöva avslappning eller medveten närvaro. Det finns ett stort utbud av övningar och appar där du kan få stöd och guidning i både avslappning och mindfulness. Genom att vi riktar upp märksamheten till kroppen eller andningen minskar vi aktiviteten i hjärnan. Sinnet pendlar hela tiden till vad som varit, vad som kommer och det som sker här och nu. Kroppen och andningen är alltid här och nu.

6. Våga söka hjälp och stöd om du har svårt att hantera din oro!


Åsa Öhman, KBT Kompassen i Boden 
https://kbtkompassen.se/

Senast uppdaterad: 2020-04-14