Nyheter
Så blir Boden Alive 2019
Den 18-20 juli arrangeras Boden alive och i och med Bodens 100-årsjubileum satsar arrangörerna ännu hårdare än vanligt. Det blir stort fokus på lokal mat, artister och trygghet.
Bodens 100-årsjubileum innebär att Boden Alive satsar med ännu större kraft än tidigare. Några av årets nyheter är en beachhandbollsturnering, kanottävling, VildaKidz och miniorientering för knattar.
I år finns också en stor satsning på lokal mat. Bland annat kommer Gröndals Matupplevelser att gästspela med en pop up-restaurang på Quality hotel Bodensia under fredagen den 19 juli. De kommer att servera en trerättersmeny med en närodlad och norrländsk prägel.
– Det är första gången vi tar oss an ett så här stort event så vi ser jättemycket fram emot att få samarbeta med Bodensia. Menyn i korthet; det kommer vara abborre från Kalix, norrländsk flankstek med primörer från närområdet och det kommer även vara jordgubbar, åkerbär och hallon från Mockträsk, säger Sebastian Gröndal.
Under festivalen finns också samarbeten med de lokala aktörerna Petterssons chark, Bastard Burgers, MK Uppdrag, Examinas och ölleverantörerna Wild West Brewers och Tjers. Rutt 616 levererar lokalproducerade grönsaker och kommer även ha torghandel på Medborgarplatsen.
– I år kör vi på det lokala stenhårt så det blir kul, säger Thomas Lindell, projektledare för Boden Event.
Utökad artistbudget
En stor scen byggs upp på festivalområdet på Kungsgatan och först ut på scenen på torsdagskvällen blir Piteåbaserade och albumaktuella The Chickpeas Band.
– Det blir superkul. Det är jättelänge sedan vi spelade i Boden och vi har aldrig spelat på Boden Alive så det blir debutgången, kul att få öppna också. Vi spelar scandisana, kallar vi det. Lite americana-country-pop, ungefär, säger Elin Grunditz, The Chickpeas Band.
100-årssatsningen innebär en utökad artistbudget. På fredagskvällen spelar Samir och Viktor och på lördagskvällen står Pistvakt på scenen.
– Vi har inte fler artistbokningar än förra året men det blir ingen singback. Det är full orkester på de som kommer, de har rejäla kompband med sig. Så det blir en oerhört mycket maffigare upplevelse av livemusiken än förra året tror vi, säger Susann Jonsson, vd, Boden Event.
Programledare på scenen blir Lena Callne som också leder Boden Event Talentshow som avgörs på lördagseftermiddagen.
Bland programpunkterna hittar man också Kronrodden, barnföreställningar, bilutställning, helikopterrundturer, Konst i det gröna, beachvolley, streetbasket och serveringstält.
– Bodensare, hemvändare och folk från andra orter kommer dit för att det är kul. Man vet att Boden Alive levererar. Man träffar folk och det finns något för alla. För en kommun betyder det mycket att ha en stadsfest, man måste ha ett socialt kitt i en kommun –som idrott, kultur och så Boden Alive, säger Claes Nordmark kommunalråd, Bodens kommun.
Trygghet i fokus
Precis som tidigare kommer också Axels tivoli.
– Vi har, med anledning av de incidenter som var förra året, diskuterat igenom trygghet och säkerhet på området oerhört nogsamt tillsammans med tivoliägaren, säger Susann Jonsson, vd Boden Event.
Tryggheten på festivalen är ett genomgående tema. En värdegrund och trygghetsguide har upprättats och förmedlats till alla som kommer att arbeta under festivalen och det finns samverkan med polisen, socialtjänsten, röda korset och ett vaktbolag. I ett särskilt tält kan träffa bland annat polis och socialtjänst under festivalen.
– Vi har nu fått IQ-diplom och blivit certifierade för ansvarsfull alkoholservering. Vi serverar högst en dryck per person har en aggressiv varannan vatten-policy, säger Thomas Lindell.
Ung i Boden håller i konceptet Blås grönt där ungdomar på 13-17 år kan tävla om ett fint pris om de blåser grönt i alkomätaren när de går hem från festivalen.
– Det här främjar att föräldrar samtalar om alkohol med sina barn innan de fyller 18 och att ungdomar inte börjar dricka bara för att det är festival, säger Mats Mörtzell, Ung i Boden, en del av Bodens kommun.
Boden Alive arrangeras av det kommunala bolaget Boden Event och projektledaren Thomas Lindell.
– Det är fjärde året jag gör det här och det som driver mig är de sju ideella föreningarna. De gör ett fantastiskt jobb med glädje och jobbar gratis för att överskottet ska gå till barn och ungdomar i föreningarna och det är viktigt för Bodens överlevnad, säger Thomas Lindell.
På bilden, från vänster, Linda Lustig (Quality Hotel Bodensia), Sofia Lahti (Quality Hotel Bodensia), Sebastian Gröndal (Gröndals Matupplevelser), Thomas Lindell (Boden Alive), Lena Callne, Mats Mörtzell, (Ung i Boden), Emma Gröndal (Gröndals Matupplevelser), Susann Jonsson (Boden Event), Claes Nordmark (Bodens kommun), Barbro Gustafsson (Quality Hotel Bodensia), Elin Grunditz (The Chickpeas Band)