En gymnasieelev framför en datorskärm

Spelinriktning på gymnasiet

Läsåret 2019/20 är ett pilotår då eleverna under teknikprogrammets tredje år kan välja spelinriktning som individuellt val. Studierna drivs i samarbete med spelutbildningarna på Boden Business Park, Boden Gamecamp.

I Nybygget bakom Boden Business Parks huvudbyggnad lyser flitens dataskärmar vid Boden Bilds besök. I detta nybyggda, fräscha och inbjudande hus befinner sig ett antal teknikelever från gymnasiet denna dag. Deras arbetsplatser är strategiskt placerade mitt emellan spelutbildningen och webbutvecklarutbildningen i ett öppet datorlandskap. De delar också kök, fikarum och framförallt lärare med spel- och webbelever från hela landet och världen. En trappa upp sitter framstående spel-företag och titt som tätt glider stora namn inom spelvärlden in som gästföreläsare. 

Framtidsjobb

I den här kreativa miljön lär teknikeleverna sig grunderna i spelutveckling inom ramarna för teknikprogrammets design under två halvdagar i veckan.

Huvudansvarig lärare är Oskar Pettersson, Changemaker Education, tillsammans med Carl Anrep och Thomas Nilsson från Björknäsgymnasiet.

Några av de första eleverna som testar spelinriktningen på gymnasiet är Linus Nilsson, Emil Dahlqvist, Suad Huseyuli och Selma Knutsson som går tredje året på teknikprogrammet.

– Jag valde det här för jag tänker att om några år så kommer det nog vara med programmering som det är med engelska idag, alla förväntas kunna det. Så jag passar på att lära mig det nu så har jag det med mig sen vad jag än väljer för fortsättning efter gymnasiet, säger Selma.

Emil och Linus har även spelutveckling som företagsidé i sitt UF-företag. Alla fyra ser spelkunskaperna som betydligt mer än att ”bara spela”. Gamification, att använda spelplattformar inom branscher som industri, turism, utbildningssektor, hälsa, med mera, efterfrågas allt mer. Personer som behärskar kunskapen förutspås bli eftertraktade på framtidens arbetsmarknad.

– Jag tror att man lättare får jobb om man har de här kunskaperna, säger Emil.

Eleverna varvar teori och praktik. Innan studenten ska de ha arbetat fram sina egna datorspel, som byggs helt från grunden.

Ett fjärde spelår

Detta är det första steget inom spelutveckling för gymnasieelever. Från och med hösten 2020 har Björknäsgymnasiet beviljats att även erbjuda ett fjärde år på teknikprogrammet med inriktning på spelutveckling med riksintag. 

Text: Anna Bergström
Foto: Mats Engfors/Fotographic

Senast uppdaterad: 2023-12-21