Nyheter
Popupsommar i Boden
En kul och härlig Bodensommar med massor av pop up-kultur i oväntade sammanhang, både för bodensare och besökare. Det är målet med Popupsommar. “Det kommer att hända grejer hela sommaren i Boden”, säger Linnéa Byberg, eventproducent.
Hela våren har evenemang ställts in på löpande band till följd av samhällsspridningen av covid-19, först SM-veckan och Pride Boden och nu senast Boden Alive. Nu kan vi äntligen presentera glada nyheter. Till sommaren 2020 planeras satsningen Popupsommar – en stor samling småskaliga evenemang, hela sommaren, för alla åldrar och utspridda i hela kommunen.
– Vi är många aktörer som alla jobbar mot ett gemensamt mål – att det ska bli en så bra sommarupplevelse som möjligt för alla som spenderar sin semester i Boden, både bodensare och de som besöker Boden, säger projektledaren Linnéa Byberg, eventproducent på Boden Event.
Ställa om från stort till smått
Det var Mats Berg, kommunchef och näringslivschef på Bodens kommun, som kom med initiativet till att ställa om från stora publikdragande evenemang till något nytt som passar i coronatider och följer Folkhälsomyndighetens restriktioner. Näringslivsstrategen Michaela Strömberg drog ihop en samling drivna människor med olika funktioner och kompetenser som tillsammans har ett enormt kontaktnät och kan få saker att hända snabbt. De som ingår i pop up-gruppen är representanter från Bodens kommun, Boden Event, Boden Turism, Bodens Energi och Företagarna Boden.
Än så länge är planerna lösa och det finns ett stort behov av flexibilitet i och med att ingen vet hur och när läget och rekommendationerna kan förändras.
– För vissa punkter under Popupsommar kommer det att finnas ett fast program, som när butiker och caféer, badhus och museer har öppet, men där emellan kommer det vara väldigt mycket pop up-verksamhet som så klart är planerat men som inte har fasta tider och platser. Det kommer att vara aktiviteter i hela Bodens kommun, säger Linnéa.
Det blir dels stående event som Kvällsöppet på stan och barnsång på Hembygdsområdet men också helt nya event och överraskande upplevelser med kulturinslag.
Arbetet just nu går bland annat ut på att inventera alla olika aktiviteter som planeras av föreningar runt om i Boden och kringliggande byar men också sommarcaféer och andra initiativ, för att sedan kunna växla upp, krydda med pop up-kultur och hitta på helt nya event.
– Vi vill ha in föreningslivet. Om en förening har en aktivitet kring sin samlingslokal eller en fin utsiktsplats så kan det ju faktiskt komma pop up-kultur där, säger Linnéa.
Utspritt i kommunen
Aktiviteterna i centrum kommer att spridas ut på flera platser såsom Hembygdsområdet, Kvarnängen, Bränna strand och Stadsparken. Men en kan lika gärna tänka sig att ett par musiker poppar upp på ett sommarcafé i en by, att dansare dyker in på sommarfritids, att du kan cykla runt på konstcykling i olika byar eller att du kan boka en trubadur till din innergård.
Ett traditionsenligt inslag i sommarstaden Boden brukar vara allsång på Örat, men i sommar blir det i stället allsång på äldreboenden och ute i byarna för att glesa upp publiken.
– Vi vill också att det ska vara enkelt att hitta ut och uppleva naturen. Genom Popupsommar kan du få tips på vart du kan ta din picknickkorg och hitta nya smultronställen i närhetslivet, säger Linnéa.
Popupsommar blir ett paraply för både nya och gamla sommaraktiviteter som gör det enkelt för bodensare och besökare att hitta saker att göra i sommar. För att få veta vad som händer kan du hålla koll på boden.se eller besöka Turistcenter. Men det kommer också att finnas utrymme för överraskningar.
– Alla pop up-händelser kommer inte att stå på sidan och det är det som är tjusningen, säger Linnéa.
Popupsommar kommer att pågå hela sommaren men mest intensivt kommer det att vara från 1 juli till 16 augusti.
Ett smakprov på vad som komma skall kan upplevas från fredag 29 maj klockan 12:00 till måndag den 1 juni klockan 18:00 när Galleri 14 tillsammans med handlarna och Företagarna i Boden arrangerar en konstvandring. Då kan 20 konstnärers verk beskådas i 20 butikers skyltfönster i centrala Boden.
– I det långa loppet vill vi att företagen i Boden ska överleva den här sommaren. Det här behövs för att alla turismföretag och handlare ska finnas kvar. Det här handlar om hur Boden ska se ut efter corona, för vi kommer ju inte ha så många turister från andra länder i sommar. Det handlar också om att visa på det rika kulturlivet som finns i Boden. Om vi vill fortsätta ha en levande stad så behöver vi alla jobba mot samma mål, säger Linnéa.
Följer rekommendationer
Alla evenemang kommer att följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer som i dagsläget bland annat innebär att inte samla fler än 50 personer, undvika köbildning och tillämpa social distansering. Arrangörsgruppen håller sig uppdaterad om de senaste rekommendationerna och har en nära kontakt med kommunens säkerhetschef för att säkerställa trygga evenemang.
– Vi förutsätter också att människor också tar eget ansvar för att inte tränga ihop sig, säger Linnéa.
Popupsommar finansieras av Bodens kommun, Boden Event, Bodens Energi och Företagarna Boden. Från Bodens kommun medverkar funktioner från Kultur- fritids och ungdomsförvaltningen, strategienheten, parkenheten, Nordpoolen och kommunikationskontoret.
– Tillsammans gör vi i alla i pop up-gruppen och alla föreningar det här till en riktigt bra sommar i hela kommunen, det är målsättningen. Min förhoppning är att du känner att Boden är en jätteskön sommarstad att hänga i, att du enkelt kan hitta vad du kan göra, att du som bott här hela livet kan finna nya smultronställen när du ser staden med andra ögon och att vi tillsammans bygger fina sommarminnen, säger Linnéa.
Samarbeten efterlyses
Är du kulturarbetare, ideell i en förening eller företagare med planerade aktiviteter eller idéer? Driver du ett sommarcafé eller en loppis? Hör av dig till någon av medlemmarna i pop up-gruppen, kontakta medborgarservice på tel 0921-62 000 eller mejla komm@boden.se för att delta i samarbetet.
Popupsommar är paraplyet för en rad småskaliga evenemang runt om i Boden som kryddas med pop up-kultur. Från vänster: Peter Wallin, Nordpoolen, Malin Jonsson, Boden Turism, Magnus Sundling, Företagarna, Linnéa Byberg, Boden event, Anna Jonsson, Bodens Energi, Alf Wennskog, Bodens kommun. I pop up-gruppen finns även Michaela Strömberg, Bodens kommun och Marita Bergström, Boden Turism.