Nyheter
Ny avfallsplan för Boden antagen
Kommunfullmäktige i Bodens kommun har antagit en ny avfallsplan för åren 2024-2032. Planen är ett viktigt steg för att förbättra avfallshanteringen i kommunen och minska miljö- och klimatpåverkan.
Nya krav för avfallshantering
Som en del av den nya avfallsplanen kommer Bodens kommun bland annat att successivt införa krav på transparenta sopsäckar vid återvinningscentralerna (ÅVC). Detta innebär att från och med 2025 måste alla som kommer med icke-transparenta säckar öppna dem och sortera innehållet på plats. Vill man slänga säcken utan att behöva öppna den, måste säcken vara transparent. Syftet är att förbättra sorteringen och säkerställa att avfallet hanteras korrekt.
Vägen mot ett hållbart Boden
Den nya avfallsplanen ska långsiktigt styra avfallshanteringen mot ett hållbart samhälle och tydliggör Bodens kommuns ambitioner inom avfallsområdet. Alla i kommunen uppmanas att ta sitt ansvar för att säkerställa en effektiv och miljövänlig avfallshantering.
Bakgrund till avfallsplanen
Enligt miljöbalken ska varje kommun ha en avfallsplan som ses över vart fjärde år. Avfallsplanen tillsammans med föreskrifter för avfallshantering utgör kommunens renhållningsordning. Den nya avfallsplanen påverkar och påverkas av andra kommunala planer och riktar sig till både medborgare, verksamheter och kommunens beslutsfattare.
Syfte med planen
Syftet med avfallsplanen är att minska mängden avfall, öka återanvändningen och materialåtervinningen samt minska avfallets miljö- och klimatpåverkan. Planen ger en översikt av den nuvarande avfallshanteringen, sätter upp mål för minskning av avfall och visar hur kommunen ska bidra till de nationella miljömålen.