Två glada besökare på SM-veckan viftar med små Sverigeflaggor.

SM-veckan Luleå/Boden: “Värdskap i världsklass” 

SM-veckan i Luleå/Boden sammanfattas som en succévecka över förväntan, fylld av historiska idrottsprestationer och en folkfest för alla åldrar. 

Tusentals besökare och miljontals tv-tittare har följt rafflande uppgörelser i 22 idrotter på SM-veckans sju olika arenor i Luleå och Boden. I snö och sol, ute och inne, har både idrottare och en mängd medarbetare jobbat hårt och publik har strömmat till. Shuttlebussar har rullat till Pagla skidstadion och ett pussel av insatser har lagts till en helhet som fått mycket positiv respons både lokalt och nationellt.

– Äntligen har vi genomfört vår efterlängtade SM-vecka. Tillsammans har vi skapat värdskap i världsklass, konstaterar en rörd Sandra Ottosson, projektledare SM-veckan Luleå/Boden.

Arrangemanget har samordnats lokalt över kommungränser och yrkesroller med mycket stolthet och glädje i såväl publikhav som arrangörskap.

Sm-veckan Luleå/Boden 2024

Även från idrottssidan får arrangemanget lovord:
– Vi är jättenöjda, det var ett kanonupplägg. Tack vare allt runtomkring arenan fick vi samma känsla som på internationella tävlingar och VM, säger Cenneth Åhlund, generalsekreterare bågskytteförbundet.

– Det har varit en fin SM-vecka, alltid speciellt att få komma hem till Norrbotten och tävla! Pagla skidstadion bjöd som vanligt på fina tävlingsbanor och förhållanden. Jag har många minnen från samma banor när jag varit liten och rätt häftigt att känna att backarna faktiskt känns lite flackare och kortare nu. Fin stämning runt banorna också med många härliga hejarop, säger Emma Ribom, Piteå Elit.

SM-veckan i siffror

  • Nästan 200 svenska mästare
  • Omkring 500 medaljer har delats ut
  • 2500 funktionärer och volontärer
  • Tusentals besökare
  • Miljontals TV tittare
  • 22 idrotter
  • 7 arenor
  • 2 SM-torg

Sm-veckan Luleå/Boden 2024

Nu väntar ett utvärderingsarbete där bland annat en undersökning som görs av Upplevelseinstitutet ingår. Den kommer troligen att vara färdig inom tre månader och visa på besökstal, turismekonomi och mediebevakning.

Ett stort tack till alla atleter, arrangörsföreningar, funktionärer, volontärer, partners och besökare.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag.

Senast uppdaterad: 2024-04-03